Tesla-taks

De afgelopen weken is de Tesla-taks regelmatig in het nieuws geweest. Dit heeft te maken met wijzigingen in de bijtelling vanaf 2019 voor elektrische auto’s, die met name de Tesla raken.

Voor auto’s met datum eerste toelating gelegen in 2018 zijn er twee categorieën voor de bijtelling voor de auto van de zaak die zakelijk en privé wordt gebruikt. Voor de auto’s die geheel en uitsluitend elektrisch rijden geldt slechts het bijtellingspercentage van 4 %. Voor auto’s met 1 of meer gram CO2-emissie per kilometer geldt 22 % bijtelling.

Vanaf 1 januari 2019 worden de bijtellingsregels voor nieuwe volledig elektrische auto’s aangescherpt. Het bijtellingspercentage van 4 % geldt dan alleen nog voor een geheel elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 50.000. Als de cataloguswaarde hoger is, dan is de bijtelling over het meerdere 22 %. Het vooruitzicht is verder dat vanaf 2021 een tarief geldt van 22 % bijtelling over de gehele cataloguswaarde. Dit gaat dus ook gelden voor elektrische auto’s. Elektrische auto’s zoals de Tesla Model S en de BMW i8 worden dus duurder in de bijtelling. De fiscale regeling met twee bijtellingstarieven geldt in ieder geval voor 2019 en 2020.

Er is dus in 2018 voor een zakelijke rijder met een elektrische auto nog voordeel te behalen. Het bijtellingspercentage voor een auto staat immers voor vijf jaar vast. Die periode begint op de eerste dag van de ‘datum eerste toelating’, ofwel de dag waarop het kenteken van de auto voor de eerste maal op naam is gesteld. Gebeurt dit in 2018, dan zou het bijtellingspercentage van 2018 nog gedurende vijf jaar gelden. Er zijn nog geen geluiden om dit overgangsrecht af te schaffen.

Alle elektrische auto’s die voor 1 januari 2019 op kenteken zijn gezet, kunnen nog tot vijf jaar na de dag van de eerste tenaamstelling profiteren van de 4% bijtelling over de gehele cataloguswaarde. Afhankelijk van de levertijd is het van belang om de nieuwe auto dus snel bestellen om komende 5 jaar nog te kunnen profiteren van de gunstige bijtelling.